1. |
Definitii generale |
1.1. |
Plan de invatamant (PI) – ansamblul activitatilor programate de instruire si evaluare reunite intr-o conceptie unitara din punct de vedere al continutului si al desfasurarii lor in timp, in vederea formarii unui specialist cu diploma recunoscuta. El are doua structuri definitorii: |
a. |
componenta formativa, care priveste modul de distribuire a cunostintelor (disciplina, module, pachete de discipline, specializari); |
b. |
componenta temporala, care priveste modul de planificare in timp a procesului de formare (saptamana, semestru, an, ciclu, perioada totala de formare). |
1.2. |
Disciplina – este elementul formativ de baza (cuanta) care reprezinta activitati unitare atribuite unui contiut formativ distinct. Disciplina poate fi constituita din activitati de curs (prelegere), seminar, proiect, teme individuale programate de curs, practica, etc.
Fiecare disciplina are o durata totala de un semestru, contine o forma de evaluare in urma careia studentul obtine o nota finala si acumuleaza creditele asociate disciplinei. |
2. |
Definitii privind structura formativa a PI |
2.1. |
Trunchi – structura formativa de baza (secventa de discipline), initiala, comuna mai multor specializari. |
2.2. |
Ramura – portiunea din PI desprinsa din trunchi, formata din totalitatea disciplinelor obligatorii si optionale care alcatuiesc o directie de specializare. |
2.3. |
Traiectorie – traseul format din trunchi si ramuri, ales de student in cadrul PI pentru obtinerea unei diplome universitare. |
2.4. |
Optionalitate – proprietatea PI potrivit careia se pot face optiuni. |
2.5. |
Optiune – actiunea studentului de a alege o anumita traiectorie si (sau) un anumit continut formativ (disciplina). |
3. |
Termeni de baza privind prezentarea continutului formativ al PI
Continutul formativ este constituit din urmatoarele categorii formative: |
3.1. |
Cunostinte fundamentale (cod F) |
3.2. |
Cunostinte tehnice generale (cod T) |
3.3. |
Cunostinte de specialitate (cod S) |
3.4. |
Cunostinte economice si manageriale (cod E) |
3.5. |
Cunostinte umaniste (cod U) |
4. |
Termeni de baza si definitii privind prezentarea activitatilor programate ale PI
Functionarea procesului de invatamant presupune constituirea unui cadru in care are loc procesul de formare, cadru constituit dinactivitati programate propriu-zise si din conceptia de evaluare a acestora.
Principalele tipuri de activitati programate care intra in structura PI sunt: |
a. |
de instruire (transmitere de cunostinte prin activitati directe); |
b. |
de verificare (activitati programate de evaluare). |
|
Concepul de evaluare se refera la evaluarea: |
a. |
efortului pentru instruire (prin ore fizice sau credite); |
b. |
cunostintelor studentilor (prin notare); |
c. |
eficientei activitatii profesorilor (prin sondaje). |
4.1. |
Activitati de instruire
Cursul (prelegerea), seminarul, laboratorul, tema de curs, proiectul, practica, pregatirea proiectului de diploma, pregatirea examenelor de disciplina, pregatirea verificarilor pe parcurs, pregatirea Examenului de Licenta.Disciplina obligatorie (cod O) – disciplina impusa in parcurgerea unei traiectorii.Disciplina optionala (la alegere) (cod A) – disciplina aleasa din oferta de discipline a facultatii, necesara completarii pachetului obligatoriu din trunchi sau din ramura de specialitate. Disciplina complementara (suplimentara) reprezinta disciplina care poate fi aleasa de student in afara PI al facultatii.Disciplina liber-aleasa (cod L) – disciplina complementara (sau suplimentara) aleasa liber de student, pentru a-si extinde cunostintele in domeniul ales sau sa studieze alte domenii de specializare adiacente, diferite de specializarea principala. |
4.2. |
Activitati de verificare a cunostintelor
Verificarea finala (examenul) de disciplina, colocviul, Examenul de Licenta, sustinerea Proiectului de Diploma, forme de verificare pe parcurs. |
4.3. |
Conceptia de evaluare |
a. |
a efortului pentru instruirea prin timp fizic si credite. |
|
Timpul fizic pentru activitati directe programate – timpul alocat activitatilor programate din PI exprimat in ore, cu participarea directa a cadrului didactic.
Timpul fizic pentru activitati individuale programate – timpul fizic, exprimat in ore, alocat activitatilor individuale ale studentilor necesare procesului de instruire.
Credit – numar ce se asociaza unei activitati de instruire din PI, prin care se exprima efortul cantitativ si calitativ pe care trebuie sa-l depuna studentul (prin activitati directe si/sau individuale) pentru asimilarea cunostintelor necesare activitatii. Unitatea de masura a creditului este punctul de credit (p.c.).
Credit cumulat (la nivel semestru, an, ciclu, total) – suma creditelor alocate sau validate pentru perioada mentionata.
Credit tranferabil – credit de echivalare a activitatilor din PI utilizabil pentru mobilitati intre universitati. |
b. |
a cunostintelor studentilor |
|
Evaluare calitativa – recunoasterea prin notare a gradului de acumulare a cunostintelor capatate in procesul de instruire.
Evaluarea cantitativa – recunoasterea participarii studentilor la activitatile programate ca parte a procesului de validare a creditelor acordate.
Evaluarea finala – activitate de evaluare programata la sfarsitul activitatilor unei discipline a PI, pentru care se acorda un timp individual de pregatire.
Evaluare pe parcurs – activitate de evaluare programata in timpul desfasurarii procesului de instruire, careia i se acorda un timp individual de pregatire si care este inclusa in procedura finala de notare.
Credit validat – creditul acordat studentului in cadrul activitatilor de evaluare.
Procesul de evaluare – a cunostintelor studentilor se incheie prin acordarea unei note, a unui calificativ sau a definirii proceduale a clasarii individuale a studentului in cadrul grupei sale.
Nota – forma prin care se finalizeaza o activitate de evaluare a cunostintelor studentilor.
Nota finala – nota ce evalueaza nivelul de pregatire si calitatea cunostintelor dobandite de student in cadrul tuturor activitatilor aferente unei discipline. |
c. |
a eficientei activitatii profesorilor |
|
Sondajul, suportul pedagogic, suportul logistic (catedre, decanat) |
5. |
Definitii privind organizarea PI pe principiul creditelor
Codificarea activitatii – alocarea de coduri activitatilor din PI in vederea identificarii si gestionarii acestora.
Alocarea de credite – convertirea activitatilor de instruire sub aspect cantitativ (ore) si calitativ (importanta) in unitati de valoare de tip credite. |
6. |
Definitii pentru descrierea modului de functionare a PI
Alegerea traiectoriei – alegerea de catre student a traiectoriei formative din planul de invatamant oferit de universitate, in vederea obtinerii diplomei dorite cu acceptarea realizarii obligatiilor ce ii revin in procesul de formare, inscrise in contractul de studii.
Trecerea – reglementare interna ce conditioneaza evolutia in timp a studentului in procesul de formare (parcurgerea traiectoriei) prin reguli anterior precizate.
Refacerea activitatilor programate – reglementare interna care ofera posibilitatea reprogramarii unor activitati in vederea modificarii calificativelor anterior obtinute. Refacerea unei discipline prin definitie presupune reprogramarea tuturor activitatilor programate ale acesteia (in conditiile stabilite de Senat).
Intreruperea activitatii – reglementare interna prin care se ofera posibilitatea reprogramarii ulterioare a activitatilor traiectoriei formative cu respectarea regulilor aferente). |